спектакль Органна музика при свічках Львів 2025-12-06 21:00 Lviv Concert House | Львівський органний зал
Органна музика при свічках у Львові — вечір живого світла й великого звуку
Львівський органний зал
Вечір. Тремтливі вогники. Перші ноти, що повільно розгортаються в просторі. Львівський органний зал запрошує на особливий концерт при свічках — атмосферний і дуже особистий, коли музика відчувається фізично: у подиху залу, у паузах, у легкому шурхоті сторінок нот.
Орган — інструмент тисячі голосів. Він уміє бути урочистим і піднесеним, може вражати колосальною силою й раптом переходити до шепоту, схожого на морський прибій. У кожному місті орган звучить інакше, бо створюється під конкретний простір і його акустику. Інструмент Львівського органного залу — історичний «Rieger-Kloss», найбільший концертний орган України: майже п’ять тисяч труб, 60 регістрів і три мануали відкривають небачену палітру тембрів від прозорих «флейтових» фарб до величних язичкових хоралів. У напівтемряві свічок ця палітра відчувається особливо рельєфно: звук ніби набуває об’ємної форми.
Програму вечора виконує соліст Львівського органного залу Марко Новакович. Це підбір творів, що показує «характер» інструмента з різних боків. Глибока музика Йоганна Себастьяна Баха — поліфонія, що вибудовує справжню архітектуру з ліній; тут важлива ясність кожного голосу і відчуття руху, яке народжується зі строгості форми. Чакона сучасного українського композитора Віктора Гончаренка — інший полюс: варіаційна форма на остинатний бас, де з кожним колом накопичується емоційна напруга, немов світло свічки розгоряється дужче. А «Сюїта першого тону» Луї-Ніколя Клерамбо переносить у світ французького бароко: чергування коротких частин, гра регістрами типу Trompette, Tierce, насолода орнаментами і благородна стриманість — саме те, що так красиво лягає в акустику кам’яного залу.
Світло свічок змінює спосіб слухання: увага природно зосереджується на тембрових переходах, мікродинаміці, на тому, як тиша «підсвічує» музичну фразу. Спробуйте відпустити час і дозволити собі неспішне вдивляння у звук. Добре приходити трохи раніше, аби знайти зручне місце, вимкнути сповіщення і налаштуватися на атмосферу — так дрібні відтінки стануть помітнішими.
Ще кілька підказок, щоб вечір був максимально повним. У французькій сюїті прислухайтеся до діалогу регістрів — як ніби розмовляють різні «голоси» органа. У бахівських сторінках спробуйте «бачити» поліфонію: окремі лінії, що переплітаються і знову розходяться. У чаκоні — відчувайте пульс басу, який лишається незмінним, а над ним народжуються все нові й нові образи.
Концерти при свічках — це не лише про ефектну картинку. Це спосіб по-іншому пережити музику, довіритися повільності й інтенсивності моменту. Марко Новакович збирає програму так, аби за один вечір пройти шлях від суворої краси Баха до розкішного французького бароко, торкнувшись живої сучасності української музики.
Запрошуємо на зустріч із органом, який уміє бути і монументальним, і камерним, і дуже людяним. У світлі свічок кожна нота звучить ближче — і надовго залишається всередині.

































































